Mediji važan partner u kampanji „Evropa, to si ti“

05. april 2013. |

Drugi trening za predstavnike medija u okviru kampanje „Evropa to si ti“ okupio je 22 novinara i urednika iz južne i jugozapadne Srbije. Na ovom dvodnevnom događaju oni su imali mogućnost da se u punoj meri informišu o kampanji, o projektima koje Evropska unija i Vlada Švajcarske finansiraju preko Program evropskog partnerstva sa opštinama EU PROGRES, kao i o trenutnoj poziciji Srbije u procesu pristupanja Evroskoj Uniji (EU).

Pored toga, učesnici treninga su mogli da saznaju na koji način srpska javnost doživljava EU i na koji način mediji mogu da unaprede svoje izveštavanje o događajima koji su u vezi sa evropskim integracijama i programima partnerstva koji se sprovode u njihovim zajednicama.

Kampanju „Evropa, to si ti“ finansiraju Evropska unija, Vlada Švajcarske i Vlada Republike Srbije preko Programa evropskog partnerstva sa opštinama EU PROGRES, a sprovodi je Balkanska istraživačka mreža BIRN Srbija. Kroz niz aktivnosti i događaja u južnoj i jugozapadnoj Srbiji do juna ove godine, građani će imati prilike da se bliže upoznaju sa evropskim vrednostima, praksama i standardima, kako bi samostalno i informisano formirali svoje stavove o pristupanju Srbije Evropskoj uniji.

Na početku treninga predstavnik BIRN-a Slobodan Georgiev upoznao je učesnike sa programom i elementima kampanje. On je pozvao novinare da izveštavaju o događajima koji će se organizovati u okviru kampanje, ali i da ti događaji budu povod za neke druge priče.

„Svaka priča može da bude „evropska“, ali neophodno je da je novinar postavi u širu perspektivu“, rekao je Georgiev.

U razgovoru koji je usledio, novinari su predstavili svoja iskustva u dosadašnjem radu na izveštavanju u ovoj oblasti.

„Ključna stvar je da znamo tačno šta je ono što nam ulazak u Evropu donosi“, rekla je novinarka Radio Leskovca Suzana Stojiljković.

O tome šta donosi ulazak u EU i o tome na koji način srpska javnost doživljava proces pridruživanja i pristupanja govorili su predstavnici Kancelarije za evropske interacije Ivana Đurić, pomoćnica direktora u Sektoru za komunikacije i obuku, i Vladimir Međak, pomoćnik direktora u Sektoru za kooordinaciju procesa pristupanja i praćenje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.

Ivana Đurić predstavila je rezultate poslednjih istraživanja o načinu percepcije EU i procesa evropskih integracija, opisala rad Kancelarije i skrenula pažnju novinarima na osobe koje mogu biti izvori informacija za različite vrste priloga.
Akcenat u njenoj prezentaciji bio je na objašnjenju pojedinih pojmova koji su u vezi sa strahovima i predrasudama građana prema EU, koje izazivaju izveštavanja medija.
„Vi ste posrednici između Vlade i građana, pa ako vi podležete predrasudama, to će se videti i u odnosu koji imaju građani“, rekla je Ivana Đurić.

U nastavku treninga, novinari su razgovarali sa Vladimirom Međakom koji je predstavio put Srbije ka Evropskoj Uniji od 2000. godine sa posebnim akcentom na praktično značenje potpisanih sporazuma između Srbije i EU. Novinari su upoznati sa podacima na koji način je primena sporazuma uticala na spoljnotrgovinsku razmenu Srbije i Evrope i šta je ono što preostaje da Srbija uradi kada jednom bude otpočela pregovore o pristupanju EU.

„Srbija treba da svakako radi na tome da se primenjuje pravilo regate po kome onaj koji prvi uđe povlači i druge sa sobom. Politika istovremenog ulaska ne bi bila dobra za Srbiju“, rekao je Međak.

O tome na koji način je moguće doći do materijala za pripremanje priloga o evrospkom putu Srbije sa novinarima je razgovarala Aleksandra Krstić, asistentkinja na Fakultetu političkih nauka. Ona je predstavila čitav niz alata i baza podataka koje postoje na internetu i koje mediji mogu besplatno da koriste.
Koji su dosadašnji rezultati EU PROGRES-ai na koji način je moguće unaprediti saradnju između ovog programa i lokalnih medija bile su teme o kojima se razgovaralo na sesiji koju su vodili Dejan Drobnjak i Petar Janjatović iz EU PROGRES-a. Novinare je zanimalo da li je moguće poboljšati distribuciju informacija i potencijalna organizacija kvartalanih neformalnih sastanaka sa predstavnicima programa.

Trening je završen radionicom na kojoj su novinari, podeljeni u dve zamišljene redakcije, napravili urednički plan sa nizom predloženih tema koje bi trebalo da pokrivaju oblast evropskih integracija u njihovim zajednicama.