Медији важан партнер у кампањи „Европа, то си ти“

05. април 2013. |

Други тренинг за представнике медија у оквиру кампање „Европа то си ти“ окупио је 22 новинара и уредника из јужне и југозападне Србије. На овом дводневном догађају они су имали могућност да се у пуној мери информишу о кампањи, о пројектима које Европска унија и Влада Швајцарске финансирају преко Програм европског партнерства са општинама ЕУ ПРОГРЕС, као и о тренутној позицији Србије у процесу приступања Евроској Унији (ЕУ).

Поред тога, учесници тренинга су могли да сазнају на који начин српска јавност доживљава ЕУ и на који начин медији могу да унапреде своје извештавање о догађајима који су у вези са европским интеграцијама и програмима партнерства који се спроводе у њиховим заједницама.

Кампању „Европа, то си ти“ финансирају Европска унија, Влада Швајцарске и Влада Републике Србије преко Програма европског партнерства са општинама ЕУ ПРОГРЕС, а спроводи је Балканска истраживачка мрежа БИРН Србија. Кроз низ активности и догађаја у јужној и југозападној Србији до јуна ове године, грађани ће имати прилике да се ближе упознају са европским вредностима, праксама и стандардима, како би самостално и информисано формирали своје ставове о приступању Србије Европској унији.

На почетку тренинга представник БИРН-а Слободан Георгиев упознао је учеснике са програмом и елементима кампање. Он је позвао новинаре да извештавају о догађајима који ће се организовати у оквиру кампање, али и да ти догађаји буду повод за неке друге приче.

„Свака прича може да буде „европска“, али неопходно је да је новинар постави у ширу перспективу“, рекао је Георгиев.

У разговору који је уследио, новинари су представили своја искуства у досадашњем раду на извештавању у овој области.

„Кључна ствар је да знамо тачно шта је оно што нам улазак у Европу доноси“, рекла је новинарка Радио Лесковца Сузана Стојиљковић.

О томе шта доноси улазак у ЕУ и о томе на који начин српска јавност доживљава процес придруживања и приступања говорили су представници Канцеларије за европске интерације Ивана Ђурић, помоћница директора у Сектору за комуникације и обуку, и Владимир Међак, помоћник директора у Сектору за кооординацију процеса приступања и праћење Споразума о стабилизацији и придруживању.

Ивана Ђурић представила је резултате последњих истраживања о начину перцепције ЕУ и процеса европских интеграција, описала рад Канцеларије и скренула пажњу новинарима на особе које могу бити извори информација за различите врсте прилога.
Акценат у њеној презентацији био је на објашњењу појединих појмова који су у вези са страховима и предрасудама грађана према ЕУ, које изазивају извештавања медија.
„Ви сте посредници између Владе и грађана, па ако ви подлежете предрасудама, то ће се видети и у односу који имају грађани“, рекла је Ивана Ђурић.

У наставку тренинга, новинари су разговарали са Владимиром Међаком који је представио пут Србије ка Европској Унији од 2000. године са посебним акцентом на практично значење потписаних споразума између Србије и ЕУ. Новинари су упознати са подацима на који начин је примена споразума утицала на спољнотрговинску размену Србије и Европе и шта је оно што преостаје да Србија уради када једном буде отпочела преговоре о приступању ЕУ.

„Србија треба да свакако ради на томе да се примењује правило регате по коме онај који први уђе повлачи и друге са собом. Политика истовременог уласка не би била добра за Србију“, рекао је Међак.

О томе на који начин је могуће доћи до материјала за припремање прилога о евроспком путу Србије са новинарима је разговарала Александра Крстић, асистенткиња на Факултету политичких наука. Она је представила читав низ алата и база података које постоје на интернету и које медији могу бесплатно да користе.
Који су досадашњи резултати ЕУ ПРОГРЕС-аи на који начин је могуће унапредити сарадњу између овог програма и локалних медија биле су теме о којима се разговарало на сесији коју су водили Дејан Дробњак и Петар Јањатовић из ЕУ ПРОГРЕС-а. Новинаре је занимало да ли је могуће побољшати дистрибуцију информација и потенцијална организација кварталаних неформалних састанака са представницима програма.

Тренинг је завршен радионицом на којој су новинари, подељени у две замишљене редакције, направили уреднички план са низом предложених тема које би требало да покривају област европских интеграција у њиховим заједницама.