
У оквиру правне подршке преговорима, а у оквирима које поставља Преговарачко поглавље 15, с посебним фокусом на енергетску политику, одржан је радни састанак експерата ПЛАЦ ИВ пројекта, са представницима Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре на којем је представљена “Методологија за спровођење мерења, прикупљање и обраду података у поступку енергетског прегледа за потребе сертификације енергетских перформанси зграда”.
Улога методологије је да осигура систематичан и стандардизован приступ мерењу енергетских карактеристика елемената зграда, како би се добили поуздани подаци за сертификовање енергетске ефикасности и идентификацију потенцијалних побољшања.
„Циљ нам је да створимо структуриран и стандардизован процес енергетског прегледа који је усклађен са најбољим европским праксама. Морамо да дефинишемо јасне фазе и принципе процеса мерења како би осигурали кредибилност и поузданост сертификовања“, рекао је проф. др Душан Игњатовић, експерт ПЛАЦ ИВ.
Методологија се, према речима професора Игњатовића, заснива на неколико кључних елемената:
• Адекватном дефинисању типа, обима и начина спровођења процеса мерења.
• Стандардизованим процесима – који подразумевају да мерење мора бити спроведено уз поштовање прецизних и стандардизованих процедура, користећи наменску и сертификовану опрему.
• Комбинацији метода – од оних које дају преглед целокупног омотача објекта (термовизијско снимање) преко утврђивања нивоа његове заптивености (“блоwер доор” ) И по потреби мерење коефицијената пролаза топлоте. Све мере које би се користиле у процесу припадају групи недеструктивних мера (не утиче се на стање омотача).
• У случајевима када се врши мерење појединачних тачака термичког омотача потребно је остварити адекватан – репрезентативан избор мерних тачака – јер је од кључне важности одредити релевантне тачке мерења како би била добијена потпуна слика о енергетском стању зграде.
• Примена других мера – које су по типу деструктивне (утичу на стање омотача и доводе до његовог оштећења) само у случајевима када се јављају неадекватне перформансе које значајно одступају од прописаних или за резултат имају штетне последице по кориснике
• Усклађивању са стандардима
Сама имплементација, према речима експерта Душана Игњатовића, садржи и известан број изазова, међу којима су питање набавке сертификоване опреме, њена редовна калибрација као и обука стручњака. Поступак мерења мора идентификовати и анализирати све услове мерења, а мерења се могу изводити само наменском и сертификованом опремом. Мерења могу изводити инжењери енергетске ефикасности који су додатно едуковани и сертификовани за спровођење процедура, мерења и израде извештаја.
Говорећи и из сопственог искуства, проф. Игњатовић је навео да је за комплетну опрему неопходну за квалитетно урађен посао и најбоље резултате, неопходно издвојити значајна средства (око 35.000 евра), што је висок износ који собом носи низ предуслова – како из угла инвеститора, тако и из угла инжењера, односно стручњака за послове енергетског прегледа. С друге стране, обука стручњака захтева да сви курсеви и обуке буду доступни, једнообразни, јер је то пут који осигурава квалитетну експертизу.
Када је реч о самој методологији, посебно интересовање изазвали су практични примери недеструктивних метода које укључују термовизијско снимање и мерење ваздушне пропустљивости, а циљ им је одређивање перформанси елемената термичког омотача зграда, те утврђивање општег стања, квалитета уграђених материјала и присуства недостатака. Неке од примера можете видети и на фотографијама.
Овај радни састанак само је део доприноса раду на унапређењу енергетске ефикасности зграда и усклађивању законодавства са ЕУ директивама, те је важан корак у испуњавању обавеза Републике Србије у преговарачким поглављима 15, али и 27.
Успостављање ове методологије је кључно за постизање конкретних и мерљивих резултата у области енергетске ефикасности, што ће директно допринети одрживом развоју и побољшању квалитета живота наших грађана, сагласили су се учесници.
Главни корисници пројекта ПЛАЦ ИВ су Министарство за европске интеграције, док конкретне потребе за правном помоћи у појединим поглављима дефинишу надлежна министарства и преговарачке групе за поједина поглавља правних тековина ЕУ, у складу са релевантним документима и обавезама које проистичу из приступних преговора са ЕУ.