На Петој међувладиној конференцији у Бриселу отворена поглавља 20 и 26

27. фебруар 2017. | Брисел


Одлука о отварању преговарачких поглавља 20 и 26 донета је данас на Петој међувладиној конференцији у Бриселу. На конференцији су представљене преговарачке позиције Србије за поглавље 20 Предузетничка и индустријска политика и поглавље 26 - Образовање и култура. Делагацију Србије предводио је министар задужен за европске интеграције Јадранка Јоксимовић, Савет ЕУ представљао је заменик председника Владе Малте и министар европских послова Луис Грек, а испред Европске комисије присуствовао је комесар за политику суседства и преговоре о проширењу Јоханес Хан.

Поглавље 20 се односи на област предузетништва и индустријске политике, спада у лакша преговарачка поглавља јер не захтева доношење акционих планова, преношење прописа у домаће законодавство, нити посебене елементе јачања капацитета државне управе. До сада ниједна држава чланица са којом су преговори окончани није тражила прелазне периоде, нити посебне договоре у оквиру овог поглавља. Главни задатак који се поставља држави кандидату у поглављу 20 је да политику индустрије и стратегију реструктуирања усклади са принципима ЕУ. Овај захтев подразумева да сва предузећа која су у државном власништву морају да прођу кроз поступак реструктуирања како би се припремила за самостално и конкурентно учешће на тржишту.

Поглавље 26 - Образовање и култура, такође спада у лакша преговарачка поглавља јер је Европска унија уређење ових области у великој мери препустила земљама чланицама. У домену образовања и културе нема потребе за усклађивањем домаћег са законодавством ЕУ,  јер у ни у оквиру Европске уније не постоји јединствен приступ овим областима. Трајање основног и средњег образовања разликује се од чланице до чланице, као и узраст деце за полазак у школу. Када је о високом образовању реч, ЕУ тражи да се поштује аутономија универзитета. ЕУ се у овој области не поставља као арбитар, него као координатор са задатком да олакша стандардизацију и међууниверзитетску сарадњу и размену, а да у култури створи оквир и услове за што разноврсније програме.