Плак пројекат - до потпуног усклађивања прописа са ЕУ

28. новембар 2016. | Београд

Плак пројекат - до потпуног усклађивања прописа са ЕУ

Пројекат Правне помоћи преговорима (PLAC II), вредан 2,6 милиона евра, помоћи ће Србији да усклади прописе са правним наслеђем ЕУ до краја 2018. године, у складу са роком који је одредила Влада Србије, изјавила је 24. новембра вршилац дужности директора Канцеларије за европске интеграције Ксенија Миленковић. Тај рок, како је истакла, не треба мешати са датумом могућег приступања јер ту улогу играју и околности и политика.

Пројекат Плак II (PLAC II) представљен је у згради Народне скупштине у Београду могућим корисницима, попут чланова радних група и за одређена поглавља. Траје од 30. јуна до краја 2018. и за њега је издвојено 2,6 милиона евра, што ће се потрошити пре свега за радне сате експерата који треба Србији да помогну у усаглашавању прописа са ЕУ, изради планова за усаглашавање, али и унапређењу капацитета за израду и примену прописа.

Како је речено на скупу, пројектом су обухваћене оне области у којима Србија нема довољну билатералну помоћ чланица или помоћ ЕУ у другим облицима сарадње.

Миленковић је рекла да пројекат Плак (PLAC II) подржава основну активност у европским интеграцијама - доношење и примену европских прописа.

"ЕУ интеграције се код нас често перципирају као политички процес, што јесте тачно, и одлука ЕУ и о отварању и привременом затварању, а сутра и о чланству, јесте политичка одлука, чак и ако је реч о техничким поглављима, али иза тога стоји огроман рад у којем су ангжоване све институције, на прилагођавању прописа наслеђу ЕУ", навела је она.

Миленковић је подсетила да је 17. новембра усвојен Други ревидирани Национални програм за усвајање правних тековина Европске уније, и да је тим документом предвиђено да се сви прописи ускладе са наслеђем ЕУ до краја 2018. године, напоменувши да тај циљ не треба мешати са могућим датумом приступања ЕУ.

Шефица преговарачког тима за преговоре са ЕУ Тања Мишчевић рекла је да је кључна одлика овог пројекта флексибилност, јер омогућава да се помоћ добије за припрему прописа и приступних докумената у областима које неочекивано дођу у фокус.

Као конкретан пример навела је поглавље 13 о рибарству које "је одједном искочило као важно" и, како је рекла, испоставило се да пројекат помаже Србији да у таквим околностима одговори на захтеве веома брзо.

Она је подсетила да је Србија користила Плак пројекте и раније, од преговора о Споразуму о стабилизацији и придруживању, али да је ово други Плак пројекат од покретања преговора о приступању.

"Плак 2 који од данас започиње има циљ да нам помогне да разумемо не само како се пишу преговарачке позиције и акциони планови него и шта то нама доноси", навела је она.

Ово је други Плак пројекат од отварања приступних преговора са ЕУ, и други који се финансира из претприступних ИПА фондова. Циљ пројекта је да побољша усклађеност домаћег законодавства са правним тековинама за ЕУ и спровођење прописа, као и да унапреди капацитете институција за вођење преговора.

Заменик шефа Делегације ЕУ у Србији Оскар Бенедикт рекао је да је период када ће се спроводити Плак пројекат кључан у европским интеграцијама Србије будући да су четири поглавља отворена и да се очекује убрзање.

За Плак пројекат рекао је да можда није "видљив" за ширу јавност, али да је кључан за "машинерију" која ради на увођењу земље у ЕУ.

Вођа тима пројекта Правна подршка преговорима Мојца Грошељ рекла је да је пројекат вредан 2,6 милиона евра, почео 30. јуна 2016. и да ће трајати до краја децембра 2018.

У односу на претходне верзије Плак пројекта, промењен је лого па се пројекат назива Правна подршка преговорима, да би био на српском и одражавао суштину пројекта, односно његову главну активност.

Навела је поглавља којима ће се највише бавити пројекат: 3 - пословно настањивање и слобода пружања услуга, 4 - слобода кретања капитала, 6 - право привредних друштава, 9 - финансијске услуге, 11 - пољопривреда и рурални развој, 12 - безбедност хране, ветеринарска и фитосанитарна политика, 15 - енергетика, 24 - правда, слобода и безбедност, 27 - животна средина и 28 - заштита потрошача и здравља.

Како је речено, могуће је укључити и друге области у случају потребе.